onsdag, oktober 29, 2008

Safari med ungene




I helgen som gikk fikk vi besøk av Elena, Christin og William fra Moshi. Fredag kveld dro vi på “Fiesta Morogoro”, en stor konsert med mange bongo flava artister. Jeg og Marianne koste oss og danset og fikk til og med sett selveste Professor Jay live, men vi måtte dra hjem før de var ferdige da jeg plutselig ble syk. Ble skikkelig dårlig og var nesten sikker på at jeg nå hadde fått malaria, men testen dagen etterpå var negativ. Utover dagen ble jeg mye bedre og vi slappet av i bassenget og la oss tidlig. Søndag dro William, Marianne og Elena på fjelltur mens jeg og Christin ble hjemme fordi vi begge ikke var helt i form. Mandag dro hele gjengen av gårde på safari til Mikumi National Park med 7 av barna ved dagsenteret, én av ungdommene ved Amani og Lucy. Fikk ordnet en dalla-dalla etter mye om og men og diskutering av pris. Ungene storkoste seg, lo høyt hver gang vi kjørte over en fartsdump og vi fikk se elefant, løve, sjiraff, antilope, flodhest, krokodille, vortesvin, vannbøffel og gnu. Heldigvis datt ingen uti da vi gikk ut av bilen ved krokodille/flodhest – dammen;)

Nå er vi omtrent halvveis i praksis allerede og det er helt sykt å tenke på. Tiden bare flyr av gårde. Vi har kun to og en halv uke igjen ved Amanisenteret i Morogoro, på grunn av at vi skal reise én uke til Mvomero (en gård som Amanisenteret driver), én uke til Moshi på praksisbesøk og én uke til Turiani (en landsby hvor Amani også jobber med utviklingshemmede). Får bare prøve å utnytte tiden best mulig. På lørdag skal vi i bryllupet til veilederen vår og det gleder vi oss til. Har til og med fått sydd oss noen ordentlige Afrika – kreasjoner som selvfølgelig ikke ble helt som vi hadde bedt om men likevel fine.

Haya, nitaandika tena baadaye! Klarer ikke helt å formulere lange blogginnlegg i denne varmen, sikkert 35 grader på rommet vårt nå...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kjære Kine, har sendt en sms også, ble jo bekymra når eg leste at du ble så dårlig ;(, håp inderlig at det går over og at du ikke får noe malaria eller noe som helst anna!
Du e så langt unna at eg kan jo ikke gjør noe for deg uansett, må bare håpe og tro at alt går bra med deg, eg e jo så gla i deg veit du! Det va fint å les om utfluktene dere har hatt med ungene på senteret, det må være en enorm kontrast fra vårt rike dagligliv her i Norge med all vår materialisme, men kanskje er ungene på senteret lettere å glede enn noen av de norske barna som har mer leker enn de greier å leke med? Tror du ser og lærer utrolig mye på denne praksisen, lærdom som jeg aldri vil være i stand til å fullt ut sette meg inn i eller forstå, men det er fint å lese om. Stoooor klem fra mamma'n din langt mot nord som tenker på deg hver eneste dag!

pappa sa...

Hei, lenge sia du har posta noe her på bloggen, blir litt urolig da. Håper du ble fort frisk igjen, det var bra du ikke hadde fått malaria. Spennende og interessant lesning om utflukter og andre aktiviteter. Snart jul, er det noe spesielt du ønsker deg i pakken jeg skal sende deg? Nå er vel Daniel kommet nedover, han må passe ekstra godt på deg der nede til dere skal reise hjem igjen.
Klem fra pappa, hilser fra alle her.

kinemari sa...

heisann! Daniel kommer nedover 28 november. Bi veldig glad for godteri og anna julesnacks som kan overlev ei stund i varmen. Er foroevrig frisk som en fisk igjen:) Hils tilbake, stor klem.