torsdag, august 14, 2008

Når du har hatt for mye ferie...

...blir hjernen fort sløv. Det er på høy tid å komme i gang, jeg må ha noen faste gjøremål i hverdagen. Et nytt studieår starter på mandag og bra er det. Nå skal jeg ikke klage her, vet at de fleste ønsker seg mer fri, og ikke mindre. Men når du er vant med hektiske dager og mye å fokusere på, blir mangel på struktur og gjøremål passiviserende og overveldende og du ender opp med å ikke gjøre noe som helst fornuftig. Struktur er bra, arbeid er bra, å føle at man gjør noe nyttig er bra, å bruke hjernen og kroppen er bra. Mennesket som andre dyr var aldri ment til å virre omkring uten mål og mening. Hvile er selvsagt nødvending, men for å få nytte av hvile må man ha en grunn til å hvile. Neste sommer har jeg forhåpentligvis en jobb...+ litt ferie.


Usipoziba ufa, utajenga ukuta

("Hvis du ikke fyller i en sprekk, vil du måtte bygge en vegg", eller: "A stich in time saves nine")





3 kommentarer:

Anonym sa...

Dette ordtaket likte jeg, skal prøve å lære meg det utenat! Liker godt at du skriver stadig nye ordtak, det er sånt jeg synes er interessant og artig.

Anonym sa...

Forresten; håper selvsagt du får deg jobb til neste år når du er ferdig utdannet, men håper også at du får ferie..., sånn at du kommer hjem til morsan, brorsan, søstran, Lars'en, farsan, Tone'n, Pipp'n (som savner gåturene med deg!) + Sissi'en + all slekt'n du har her i Rana!

Anonym sa...

Forresten en gang til: var ikke forrige "comment" ganske godt tilpassa bergensk?