fredag, august 21, 2009

Middag

I dag blir det greske lammekoteletter med ostekrem:D Ukens dyre.

onsdag, august 19, 2009

Dagens middag

Jeg og Daniel har laget ukemeny for middagene denne uka. I dag blir det tomatsuppe med kikerter, ukas vegetarrett. Følger denne oppskriften men legger til litt gulerøtter.

Litt enklere å ha en meny å forholde seg til hver dag, særlig for meg som er fullstendig håpløs (!) på å bestemme meg for hva jeg skal ha på butikken. Har lyst til å kutte ned på kjøtt og spise mer fisk og vegetarmat. Masse godt å velge mellom!:)

Nam, nam:

(bilde fra klikk.no)

tirsdag, juni 30, 2009

Forfulgt av byggearbeid

Jeg er sikker på at det er en forbannelse...Først i Håkonsgaten 25 (i omtrent et helt år!), så Øvregaten der Daniel bodde, deretter her som vi bor nå og tror du ikke at de jammen har dukket opp utenfor der jeg jobber også! Morsomt når de begynner FØR jeg skal stå opp (er hvilende nattevakt).

Utenfor her vi bor driver de visst og fikser noen vannrør eller noe sånt. De har hengt opp lapp om at de skal holde på ut august måned, men jeg stoler ikke et sekund på at de blir ferdige i tide. Det starter med et intenst og nerveirriterende bråk kl 7 hver morgen når den forbannede gravemaskina setter i gang og borrer. Ikke så mye søvn å få etter at jeg kommer hjem fra nattevakt nei...Og i denne varmen er vi i tillegg nødt til å ha vinduene åpne for ikke å fordampe av hete i stua.

Her er et bilde av jævelskapen:

Byggmester Bob

Men nå skal jeg slutte å klage, har tross alt jogget i dag (!) og veldig fornøyd med det. Nå skal et sunnere liv settes i gang (fingers crossed). Hadde forresten gledet meg til å spise blåbæryoughurt men kjøpte visst solbæryoughurt i steden ved en feil (blæh!). Kan denne type misforståelse sammenlignes med Kremtopper vs. Mokkabønner (fra Ut i Vår Hage - episoden)? Da blir det Nesquick frokostblanding med fullkorn i stedet, ikke fullt så sunt men kjempegodt!:) Da jeg var liten elsket jeg Chokos Frokost - frokostblandingen, men så sluttet jeg omtrent å spise frokostblandinger før jeg nå har gjenoppdaget det. En annen favoritt er Solfrokost med drikkeyoughurt, nam nam!

mandag, juni 29, 2009

Ny tilværelse

Det er varmt og jeg gidder ikke å gå ut. Nå vil jeg heller skrive et nytt innlegg på denne bloggen som har ligget død alt for lenge.

Her er noen glimt fra gårdagens tur til Arboretet, en botanisk hage litt utenfor byen med fine bade - og fiskeplasser:

Fikk ingen fisk...

Mr. fiskeekspert

Nr. 1 av 3 makreller

Nam nam!

Takk for i dag!

søndag, januar 11, 2009

Endelig raskt internett!

Så var jeg plutselig hjemme i Norge igjen...De siste ukene har flydd forbi og jeg og Daniel har hatt det kjempefint. Etter Malawi reiste vi til Zanzibar med buss og båt og hadde noen herlige dager med sol og strand. Eneste skår i gleden var at vi begge ble syke (omgangssyken) nest siste dagen og måtte avlyse noen turer, men sånt må man jo bare regne med. Hjemturen gikk helt fint, ingen forsinkelser og ingenting mistet (puh). Overnattet på Gardermoen før vi tok fly til Bergen i går morges. Nå sitter jeg her og fryser, det regner og er typisk surt Bergensvær ute. Men det er godt å være hjemme igjen også, i morgen flytter jeg og Daniel inn i vår nye leilighet på Minde:)

Har lagt ut flere bilder på Flickr og her er noen glimt fra Malawi og Zanzibar:

Strandmasai i Pongwe, Zanzibar

Daniel bygger sandborg

I Nyika, Malawi - The Scotland of Africa

Meg og Achim, veldig hyggelig bartender der vi bodde i en uke

Daniels nye venn

Barn som spiser mango

Manchewe waterfalls, på fjelltur opp til Livingstonia

Utsikt over Lake Malawi

Soloppgang over Lake Malawi

mandag, desember 22, 2008

Julehilsen fra Nkhata Bay, Malawi

Da proever jeg meg paa et lengre blogginnlegg... Sitter og svetter paa en internettcafe i Nkhata Bay, en laidback landsby ved Lake Malawi med masse backpackere. Her har jeg og Daniel funnet en supert sted, Njaya Lodge, hvor vi skal feire jul. De foerste dagene var vi de eneste gjestene og vi fikk rabatt paa et kjempefint rom med veranda ut mot sjoen. Har blitt kjent med mange av de ansatte her, veldig trivelige folk. Vi har begge kommmet inn i en ganske saa avslappet feriemodus og dagene gaar stort sett med til bading, spising og soving. Det er deilig aa vare i ro paa ett sted og bare nyte livet en stund. Julaften blir det fest paa stranda, dersom det ikke regner for mye. Er regntid i Malawi naa og det er egentlig litt bra, ettersom det er lettere aa konsentrere seg om aa faa skrevet litt oppgave (ihvertfall litt). I dag er det sol og det merkes godt for aa si det saann.

Her om dagen provde vi oss paa aa fiske paa Malawisk vis (noe a la dorging paa norsk), men jeg ble sjoesyk og holdt ikke ut saa veldig lenge. Andre juledag drar vi paa safari til nasjonalparkene Vwaza og Nyika, deretter rett tilbake til Tanzania og Zanzibar hvor vi skal feire nyttaarsaften.

Ellers, tja...Hva kan jeg fortelle om Malawi? Folk er like hyggelige og vennlige som i Tanzania, flere damer har langt haar, det er mindre utvalg i butikkene og det er finere hus. Lake Malawi er nydelig med klart blaatt vann og en frodig og groenn kyst. Her om dagen fikk vi en fantastisk utsikt da vi gikk paa fjelltur til Livingstonia, en misjonaerlandsby oppkalt etter David Livingstone som foretok en hel haug med ekspedisjoner langs Lake Malawi paa 1800 - tallet. Det er ogsaa flere spraak aa forholde seg til her, noen ord ligner paa swahili mens andre er helt forskjellige. Chichewa er det nasjonale spraaket, men her i nord snakker de chitumbuku. Heldigvis for oss forstaar og snakker de aller fleste engelsk. Selv smaa barn i fireaarsalderen ("Give me empty bottle", "Give me balloon", "Give me money" og "Hello, how are you?" er de vanligste frasene). Malawi er ett av verdens fattigste og minst utviklede land, fattigere i soer enn her i nord hvor vi befinner oss. Det er lett aa glemme naar vi lever dette ferielivet i et backpackerparadis, men turistindusrtien er paa opptur her og skaper mange arbeidsplasser. Av det vi har sett og hoert saa langt er utviklingen heldigvis ikke slik som paa Zanzibar, hvor enorme resorts og utenlandske turselskaper holder paa aa overta oya fullstendig. Her er det meste low - key og opptatt av aa ta vare paa lokalsamfunnene. Hotellene og hostellene blir ogsaa bygd i en tradisjonell, enkel stil med tradisjonelle materialer, som gjoer at de blander seg fint inn i miljoet rundt.

Skal proeve aa faa lagt ut noen flere bilder foer vi reiser hjem til Norge, ikke saa lett med internettilgangen her alltid.

ONSKER ALLE SAMMEN EN KJEMPEFIN JULEFEIRING!!:) STOOOOOR JULEKLEM FRA DANIEL OG KINE (som blir aa savne ribbe og pinnekjoett veldig masse)

tirsdag, desember 09, 2008

Kort oppdatering

Dette har jeg gjort siden sist (kortversjonen):

1. Safari og praksisbesoek i Moshi
2. Moett Daniel i Dar es Salaam (jippi!) og tatt han med til Morogoro
3. Tilbragt 5 dager i Turiani, en liten landsby, hvor vi bodde paa et nydelig hotellrom sammen med massevis av kakerlakker og andre rare bugs.
4. Har for tiden siste uka i Morogoro og i praksis, og det er en del ting som maa ordnes og oppgaver som maa skrives. Et lengre blogginnlegg kommer naar tingene har roet seg litt. Paa loerdag reiser jeg og Daniel til Malawi, hvor vi skal vaere paa julaften. Det blir spennende.

Det er fortsatt varmt....det er African time...